Οδικές εκδρομές Ελλάδα : Στην Καστοριά

Ταξίδεψα στην Ελλάδα πολλά χρόνια και σας διαβεβαιώνω πως η Καστοριά είναι από τις πιο ωραίες πόλεις της Ελλάδος το χειμώνα και την άνοιξη. Σας προτείνω σήμερα, στην Ελληνική γλώσσα, από τα πολλά ταξιδια εκδρομες , οδικες εκδρομες στην Ελλάδα , διακοπές έξι ημερών στην ρομαντική, ταπεινά όμορφη Καστοριά την οποία ανακάλυψα πριν 2 χρόνια…

Η επίσκεψη της Καστοριά μπορεί να γίνει το χειμώνα ή να είναι μέρος από τις πασχαλινες εκδρομες σας. Γιατί στις εποχές εκείνες ? Γιατί έτσι η πόλη είναι ιδιαίτερα ρομαντική και όμορφη με το λιμαιον Καστορια και τα παραδοσιακά σπίτια της.

Πρέπει να την επισκεφτείτε επίσης για τους πιο κάτω λόγους  :
  • Η θέση της είναι μοναδική : Η πόλη είναι στο δυτικό άκρο της Δυτικής Μακεδονίας χτισμένη πάνω σε χερσόνησο μιας λίμνης ανάμεσα σε 2 βουνά το Βίτσι και το Γράμμο.
  • Ο κόσμος είναι φιλικός : Ο πληθυσμός της πόλης ανέρχεται στους 17.000. Είναι μια μικρή πόλη, ήσυχη όπου η ζωή τρέχει ανθρώπινα. Ο κοσμός χαμογελά, αρέσει να μιλά για τον τόπο και την ιστορία του.
  • Πολλές και διαφορετικές εκδρομές προσφέρονται  όπως :
  1. Το περπάτημα μέσα στην πόλη και εκτός πόλεως ή πιο σπορ περπάτημα στο βουνό Γράμμο.
  2. Ανακάλυψη της Ιστορίας της Καστοριάς : Από την προϊστορική περίοδο έως το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο περνώντας από τα χρόνια των βυζαντινών ηγεμονιών και τους Μακεδονικούς πολέμους της αρχές του 20ου αιώνα.
  3. Βόλτες με ποδήλατο κατά μήκος της λίμνης Ορεστιάδας που περιβάλει την πόλη της Καστοριάς.
  4. Σκι στις πλαγιές του βουνού Βίτσι (Βόρεια της πόλης της Καστοριάς)
  5. Κανόε καγιάκ στο ορμητικό ποτάμι Αλιάκμονα.
  6. Ανακάλυψη της φύσης : Το απολυθωμένο δάσος, την πανίδα και τη χλωρίδα στα ορεινά του Γράμμου.
  7. Ανακάλυψη της οικονομίας και του πολιτισμού της Καστοριάς : Οι Καστοριανοί ζούσαν από την τέχνη της γουναρικής που υποστήριξε μέχρι το 1975 περίπου την οικονομία της περιοχής και βλέπουμε ακόμη παλιά μαγαζιά με γούνες από την Καστοριά. Επίσης, αξιοσημείωτα είναι τα Ραγκουτσάρια δηλαδή το καστοριανό καρναβάλι που ξεκινά την Πρωτοχρονιά για μια εβδομάδα στην Καστοριά και στα γειτονικά χωριά….
  8. Ανακάλυψη της παραδοσιακής Καστοριανής κουζίνας : Τραγανά , πίτες, φακές, γλυκό κουταλιού, χυλοπίτες, ζαχαροστράγαλα, καραμέλες μέντας, μαστιχάτα, κρασί και τσίπουρο καστοριάς.
Τι κάνει την πόλη της Καστοριάς τόσο ενδιαφέρουσα ;  Θα σας το δείξω μέσω μίας εξαήμερης περίοδος διακοπών που ακολούθησα πριν λίγα χρόνια. Βέβαια λογικά χρειάζεστε 10 μέρες για να δείτε καλά όλη την περιοχή της Καστοριάς αλλά δυστυχώς δεν είχα τόσο χρόνο στη διάθεσή μου. Συνεπώς δε θα μπορέσω να σας ανακαλύψω με λεπτομέρειες όλη την πόλη.
1η μέρα : Μετακίνηση έως την Καστοριά : a) ekromes apo Thessaloniki : από τη Θεσσαλονίκη, με το αυτοκίνητο σας, πάρτε την Εγνατία οδό μέχρι την Καστοριά (190 χλμ) ή πάρτε το λεωφορείο  β) εκδρομές από Αθήνα : Πάρτε την εθνική οδό Αθήνα- Λάρισα, ύστερα παίρνετε το δρόμο για Ελασσόνα - Σαραντάπορο μέχρι την Κοζάνη. Στη Κοζάνη, πάρτε την Εγνατία οδό έως την Καστοριά. Διαμονή Καστοριά :   Προσωπικά έμενα στο ωραίο πέτρινο ξενώνα μιας πολύ ευγενικής οικογένειας : στο Pentolvio στο χωριό Σιδηροχώρι Καστοριάς (9 χλμ από τη Καστοριάς με τέλεια θέα τις Καστοριάς με τη λίμνη της. Βέβαια υπάρχουν πιο φτηνές διαμονές στην Καστοριά : καλά ξενοδοχεία στην καρδιά της Καστοριάς ή λίγο παραπέρα. Ξεκινήστε με μια επίσκεψη της πόλης το μεσημεράκι : Η πόλη έχει πολλά μαγαζάκια, παμπ και καφετέριες στην παραλία. Μετά από ωραίο περίπατο, η οικογένεια μου κι εγώ αποφασίσαμε να φάμε σε ωραία ταβέρνα κατά μήκος της λίμνης. Ο καιρός στη Καστορία είναι γενικά τσουχτερός αλλά εκείνη την ημέρα, είχαμε ωραίο ήλιο με 13 βαθμούς. Καθίσαμε έξω με τα πουλιά και τις πάπιες που όλο έρχονταν κοντά μας για ψυχούλες ψωμί. Θέαμα που μας διασκέδασε πολύ.

2η μέρα : Μικρός γύρος της λίμνης Ορεστιάδας το απόγευμα. Αφήστε το αμάξι σας στην είσοδο της πόλης και κάντε περίπου 7 χλμ, γύρω από την πόλη της Καστοριάς και απολαύστε κάθε στιγμή κοντά στη σιωπηλή λίμνη που φέρνει νοσταλγία και όμως ταυτόχρονα προσφέρει ρομαντικές εικόνες. Διακόπτεται η ησυχία από το φτερούγισμα και τις μακρινές απαλές κραυγές των πουλιών (πάπιες, αργυροπελεκάνοι, κύκνοι και άλλα) που κάποια στιγμή θα ξαποστάσουν πάνω στις τυπικές τετραγωνισμένες βάρκες της λίμνης. Μετά από πολύ λίγα χλμ, θα δείτε τη σπηλιά του δράκου (Cave of the Dragon) και τη εκκλησία του Άγιου Νικολάου (βλ. τη φωτογραφία μου πιο κάτω) και 2 χλμ πιο πέρα, θα δείτε το Μοναστήρι της Μαυριώτισσας (χτίστηκε όταν ο Στρατηγός Παλαιολόγος ήρθε να περικυκλώσει τους Νορμανδούς το 1083. Πιστεύεται ότι ο Αλέξιος Ι ο Κομνηνός κατασκεύασε το μοναστήρι για να θυμηθούμε το γεγονός). Οι τοιχογραφίες εξωτερικές και εσωτερικές της μονής είναι σε καλή κατάσταση και είναι απαράμιλλης ομορφιάς.

3η μέρα : Μεγάλος γύρος της λίμνης Ορετιάδας το απόγευμαΜε το αυτοκίνητό σας πάρτε το περιφεριακό δρόμο παράλληλη με το λιμναιο καστορια. Κάποια στιγμή, θα δείτε στο δρόμο πινακίδα του Δισπηλιού και θα φτάσετε στο χώρο όπου φανερώνονται από το 1992 λείψανα ενός εκτεταμένου λιμναίου οικισμού Νεολιθικής εποχής. Ανακαλύφτηκε αυτή η θέση του Δισπηλού το 1932 στη διάρκεια μεγάλης ξηρασίας με σημαντική αποχωρήση του νερού της λίμνης Καστοριάς. Πρόκειται για μια από τις αρχαιότερες θέσεις της Ευρώπης. Αξίζει πραγματικά να τη δείτε. Ο χώρος είναι περιποιημένος και μόνιμος εξηγητής αναλαμβάνει να  πληροφόρησει το κοινό για την ιστορία του τόπου (βλ.φωτογραφία μου πιο κάτω).

4η μέρα : Επίσκεψή της παλιάς πόλης. Η Καστοριά είναι γνωστή για τις πολλές μικρές Βυζαντινές εκκλησίες της ( Ο Βυζαντινός αυτοκράτορας Ιουστινιανός Ι ξανατοποθέτησε την πόλη σε λόφο, μετά της καταστροφή της από τους βαρβάρους). Αυτές οι μικρές εκκλησίες που θα δείτε παντού μέσα στη παλιά πόλης καστοριάς χτίστηκαν από τους εύπορους κάτοικους του Μεσαιωνικού Βυζάντιου. Είναι περίεργο αλλά οι σημερινοί κάτοικοι ζουν και έχουν τα σπίτια τους γύρω γύρω από αυτούς του μικρούς θησαυρούς (βλ. τις φωτογραφίες μου πιο κάτω, πρώτα η εκκλησία Α.Νικόλαου Κασνίτση και πιο κάτω δεξιά της Παν. Κουμπελίδικη). Μπήκαμε σε μια από αυτές : ήταν άδειες και μέτρια καλά διατηρημένες θα έλεγα. Απλώς αισθανόμαστε δέος ξέρωντας ότι προσευχήθηκαν μέσα άνθρωποι του 5ου αι. μ Χ.
Ταυτόχρονα, περπατούσαμε στους δρόμους.  Οι παραδοσιακοί οικισμοί Καστοριάς ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστα (βλ. τις φωτογραφίες μου πιο κάτω).
5η μέρα: Αποφασίσαμε να δούμε τα αξιοθέατα Καστοριάς αλλά έξω από την πόλη.  Ανεβήκαμε λοιπόν με το αυτοκίνητο το Γράμμο. Βλέπαμε στα αριστερά μας συνέχεια το ποτάμι Αλιάκμονα. Πηγαίναμε Βόρεια, ακολουθόντας το δρόμο προς Νεστόριο. Περάσαμε τα χωριά Μανιάκοι, Κολοκύνθου, Μεσοποταμία και Καλοχώρι και φτάσαμε στο Νεστόριο Καστοριάς στα 950 μέτρα ύψος (Βλ φωτογραφία πιο κάτω). Το Νεστόριο είναι γνωστο το καλοκαίρι ειδικά για το  »River party » : ένα τόπο διασκέδασης μέρα νύχτα κοντά στο ποτάμι Αλιάκμονα. Είναι μέρος για να κάνει κανείς κάνοε καγιάκ και άλλες σπορ δραστηριότητες. Φοβερή εμπειρία σας το διαβεβαιώνω…
6η μέρα : Οδηγήσαμε 13 χλμ ανατολικά της πόλης της Καστοριάς στο δρόμο που πάει Έδεσσα μέσω του χωριού Κορισού Καστοριάς. Θέλαμε να δούμε το μοναστήρι του Άγιου Νικόλαου Καστοριάς όπου ο Παύλος Μελάς με τους συντόφους του κρύφτηκε το 1904 αλλά δυστυχώς ήταν κλειστό. Οπότε, όλο ανεβαίνοντας και αφήνοντας το χωριό Βασιλειάδα Καστοριάς, μετά από 6 χλμ θαυμασμού του τοπίου με θέα  Καστοριά, φτάσαμε στο βλάχικο χωριό Κλεισούρα. Ήξερα από τα εθνικά τραγούδια ότι οι Γερμανοί το 1944 είχανε εξοντώσει πολύ κόσμο αλλά θέλαμε να δούμε το χωριό από κοντά. Σοκαριστήκαμε όταν μας είπαν οι κάτοικοι την ιστορία, τη σφαγή της Κλεισούρας : μια μέρα του Απρίλη 1944, περνούσαν οι Γερμανοί κοντά στο χωριό με οχήματα και μηχανές αλλά κάποιοι αντάρτες σκότωσαν 3 γερμανούς και ύστερα τα ΣΣ όρμηξαν και σκότωσαν 280 άμαχους εν ψυχρό : γυναίκες, παιδιά και μωρά.. κτλ. Ύστερα κάψανε 160 σπίτια (βλ πιο κάτω τη φωτογραφία μου με το μνημείο μπροστά στην Εκκλησία του χωριου γι αυτούς που πλήρωσαν με τη ζωή τους την αμαρτία του πολέμου).

Η εμπειρία μου  : Πίσω στο χωριό Σιδηροχώρι Καστοριάς όπου μέναμε, κάναμε τις βαλίτσες μας και φύγαμε με νοσταλγία από αυτήν την όμορφη πόλη και περιοχή της Καστοριάς.  Έχω ακόμη πολλές και έντονες καλές αναμνήσεις από τις δικές μας διακοπές στην Καστοριά. Έχω τόσο αδυναμία σε αυτήν την πόλη της Καστοριάς που έβαλα στο μπλογκ μου επάνω 1η σελίδα φωτογραφία της πόλης…
Εάν έχετε ήδη πάει στην Καστοριά, ποιες είναι οι εντυπώσεις σας. Που μείνατε (σε ξενοδοχείο…) ?